Sunday, September 14, 2014

Siapa pemimpin?


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah pada ruangan kali ini kita berkongsi sedikit ilmu semoga mendapat keberkatan-Nya.
siapa pemimpin?soalan ini perlu ditanya kepada semua manusia,bukan kepada seorang pemimpin yang telah dilantik sahaja, tetapi kepada semua umat manusia, tanpa kita sedar kita semua adalah seorang pemimpin, iaitu pemimpin kepada diri kita sendiri.. kita memimpin diri kita untuk kearah yang benar dan diredhai Allah.. Jika kita ingin menegur seseorang untuk melakukan kebaikan kita mesti melakukan perkara kebaikan itu dulu barulah proses dakwah dan teguran yang kita beri itu berkesan.Orang yang melakukan sesuatu perkara yang jahil tanpa ilmu pengetahuan lebih baik daripada orang yang melakukan perkara jahil padahal dia mempunyai ilmu pengetahuan.. 




Kriteria yang perlu ada kepada seorang pemimpin...


ingatlah Rasulullah pernah bersabda"setiap diantara kamu adala pemimpin dan setiap orang akan dipersoalkan dengan apa yang dipimpin.
Kita menerima sesuatu jawatan bukan untuk dibangga-banggakan,dimegah-megahkan tetapi kita sepatutnya tanya kepada diri kita 'aku mampukah memegang amanah ini sebaik mungkin?'... amanah terlalu berat seseorang yang memegang amanah sebagai seorang pemimpin kakinya seolah-olah sebelah berada di neraka, dan sebelah lagi berada di syurga, Masya Allah ,alangkah baiknya jika kita tergolong untuk memasuki syurga-Nya... dan alangkah malangnya nasib kita jika kita dihumban ke naraka disebabkan kita tidak menjadi pemimpin yang baik,nauzubillahiminzalik~...
Setiap orang perlu menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran sesuai dengan apa yang telah diperintahkan oleh Allah..Tak perlu tunggu jadi pemimpin baru nak menegur,semua orang ada hak untuk menegur,tetapi untuk sesorang itu berubah biarlah Allah yang menentukannya.


ingatlah walaupun kadangkala kita rasa diri kita tak layak untuk menjadi seorang pemimpin ,kita anggaplah mungkin Allah berikan amanah ini supaya kita lebih dekat dengan Allah,mengadu kepada Allah dan supaya kita dapat sedikit demi sedikit mengubah diri kita untuk menjadi seorang muslim yang soleh suatu hari nanti ..Insya Allah.. ingatlah janji Allah ,  Allah tidak akan membebani seseorang itu diluar kemampuannya.

Wallahu a'lam
~Kepimpinan Al-fateh~




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...